Overslaan en naar de inhoud gaan

Interprofessionele samenwerking middels educatie

Interprofessionele samenwerking middels educatie 

 Uit recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van veterinair communicatie adviesbureau St. Anna Advies, is gebleken dat één op de vijf paraveterinairen van plan is om binnen vijf jaar het vak te verlaten. De paraveterinairen geven aan dat er te weinig communicatie met de leidinggevende (dierenarts) is, gebrek aan waardering en erkenning zijn hiervoor mede genoemde redenen.  

In het beroepenveld is het essentieel dat er een goede samenwerking is tussen de paraveterinair en de dierenarts. Dit is echter niet vanzelfsprekend omdat gedurende de opleidingen die beide professionals gevolgd hebben geen samenwerking bestaat. We zien in de praktijk dat wederzijdse verwachtingen niet overeenkomen. Dit beperkt de interprofessionele samenwerking op de werkvloer wanneer beiden toetreden tot de arbeidsmarkt en heeft tot gevolg dat de kwaliteiten en vaardigheden die de paraveterinair beheerst niet volledig tot zijn recht komen. 

Vanuit de innovatiegelden van Yuverta wordt er samengewerkt met o.a. de Faculteit Utrecht om de studenten paraveterinair en veterinair tijdens de opleiding op verschillende vlakken met elkaar gezamenlijk onderwijs laten te volgen, aan casussen te werken en met elkaar het gesprek te voeren over wederzijdse verwachtingen. Dit met het doel dat de studenten tijdens de opleiding meer inzicht krijgen in elkaars expertise. 

In samenwerking met de Faculteit Utrecht is een pilot van start gegaan waar studenten op het gebied van anatomie en fysiologie gezamenlijk werken aan een casus.  In de evaluatie gaven de studenten terug dat dit een meerwaarde is binnen de opleiding.